دیجیتال مارکتینگ چیست

بازدید: 49 بازدید
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ

 

دیجیتال مارکتینگ چیست ، اصطلاح Digital marketing در افه شاپ به معنای استفاده از اینترنت و ابزارهای دیجیتال است که برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات به کار گرفته می‌شود . دیجیتال مارکتینگ بعد از شروع گسترش اینترنت شروع به محبوب شدن در نزد کسب و کارها کرد،با افزایش استفاده مردم از اینترنت و روند رشد آن و از سوی دیگر بازاریابی هم قطعاً تحت تاثیر شرایط قرار گرفت، اکنون بسیاری از کسب و کارها به سمت بازاریابی دیجیتال سوق پیدا کرده اند که اصول مشابهی با بازاریابی سنتی دارد و جالب است بدانیم که بازاریابی اینترنتی نیز چالش‌های خودش را دارد.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه کار میکند؟

 

بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ طیف گسترده‌ای از رسانه و تکنیک‌ها را در دست دارد که شرکت ها با استفاده از آن می‌توانند محصولات و خدمات خودشان را در اختیار مشتریان قرار بدهند کسب و کارها برای موفقیت به ترکیبی از تبلیغات و آگاهی در فروش نیاز دارند، زمانی شرکت‌ها برای بازاریابی محصولات یا خدماتشان مدیون تلویزیون و رادیو بودند و به خاطر اینکه تریبون اصلی آنها این بود اما اینترنت به شرکت‌ها راه دیگری برای جذب مشتری و رشد آن نشان داد.

تکنولوژی‌ها جدید و به روزشرکت‌ها و کمپانی‌ها را مجبور به تغییر کرد در آن زمان نوپا بودن Digital marketing ، ایمیل یک ابزاری معروف برای این کار شده بود، البته موتورهای جستجوگر هم نیز نقش بزرگی آفریدند مثل نت اسکیپ که به بیزینس‌ها اجازه هشتگ گذاری برای نشان دادن خودشان داده امروزه تلفن‌ها خیلی به کمک بازاریابی دیجیتال یا آنلاین آمده‌اند تا کسب و کارها محصولات و خدماتشان را هر موقع که بخواهند به مشتری‌ها ارائه بدهند.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

انواع دیجیتال مارکتینگ

 

مدل‌های مختلفی از در دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) وجود دارد که پلتفرم‌هایی هستند که از آنها برای جذب مخاطب که متناسب با محصول و خدمات بیزینس مورد نظر است استفاده میکنند تا به اهداف خود دست یابند.

 

  • بازاریابی وب سایت
  • بهینه سازی موتور جستجو
  • بازاریابی درون گرا
  • بازاریابی برون گرا
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی پیامکی
  • بازاریابی B2B
  • بازاریابی B2C

بیشتر بدانیم : خدمات سئو سایت حرفه ای را بشناسیم

بازاریابی وب سایت

 

برخی شرکت‌ها این روزها از سایت‌هایی که سریع بارگذاری می‌شوند و ترافیک خاصی دارند و همینطور به راحتی قابل پیمایش برای موتور جستجو و همینطور برای مخاطبین باشند استفاده می‌کنند تا خدمات و محصولاتشان را به شیوه‌ای مدرن و به یاد ماندنی نشان بدهند.

 

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو

 

تفریحات ساده و روزمره بیشتر مردم از راه خرید اینترنتی و سرگرمی همه و همه از طریق گوگل انجام می‌شود و زمانی هم که مردم به دنبال خدمات یا محصولی هستند صددرصد آن را سرچ می‌کنند و تمایل به آن دارند به سمت وب سایت‌هایی بروند که رتبه بالاتری دارد و در صدر صفحه گوگل قرار داشته باشد، در این روش می‌شود برای کلمات کلیدی مرتبط با محتوا رتبه‌بندی کنیم تا از این راه به تعداد زیادی از مشتریان دستیابی پیدا کنیم.

دو نمونه سئو یا بهینه سازی موتور جستجوداریم:

سئو درون صفحه ای و سئو خارج از صفحه منظوراز سئو درون صفحه ای این است که با انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات کامل به رشد سایت کمک کنیم.

در حالی که سئو خارجی شامل تکنیک‌هایی مثل لینک سازی و بهینه سازی سایت و موارد فنی سایت است.
سئو باعث دیده شدن سایت شما در نتایج اولیه گوگل می شود و کمک میکند به جذب مشتریان بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر حاصل می شود .

 

بازاریابی درونگرا

 

بازاریابی درونگرا نوعی از بازاریابی است که در آن اولین بار مشتری به سراغ شما آمده و شما به سمت آن نرفته‌اید و اینکه گفتگو میان مشتری و کسب و کار از سمت مشتری شروع شده باشد را بازاریابی درونگرا می‌گویند.بازاریابی درونگرا شامل سه مرحله است : جذب ،تعامل و پشتیبانی

در مرحله اول شما باید محتوایی منتشر کنید که شمارا قابل اعتماد برای تعامل معرفی کند.
در دومین مرحله باید راه حل هایی اراِئه دهید که افراد بیشتری به سمت خرید هدایت شوند.
و در اخر کمک به مشتری برای موفق شدن در خریدشان.

 

بازاریابی برونگرا

 

در بازاریابی برونگرا شرکت‌ها با استفاده  از تبلیغات در شیوه‌های مختلف باعث معرفی محصول یا خدمات خود به مشتری شده و از این طریق مشتری مورد نظر خود را پیدا می‌کند که بازاریابی برونگرا یک روش سنتی است.

 

بازاریابی محتوا

 

در این نوع بازاریابی که بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ میباشد، شرکت باید سعی کند محتوایی را تولید کند و به اشتراک بگذارد که مشتریان قبلی خود را بتواند حفظ کند و همچنین به جذب مشتریان جدید نیز کمک کند.

 

 بازاریابی ایمیلی

 

ایمیل مارکتینگ نوعی از بازاریابی است که با ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی انجام می‌شود که شامل تصویر یا متن مورد علاقه مخاطب است که باعث تبلیغ آن محصول می‌شود که هزینه کمتری نسبت به سایر بازاریابی‌ها دارد و به جذب مشتری جدید نیز کمک می‌کند.

 

 بازاریابی پیامکی

 

شرکت‌ها به منظور جذب مخاطب یا مشتری آخرین اطلاعات محصول مورد نظر خودشان را به مشتری پیامک یا اس‌ام‌اس می‌کنند ، که امروزه برخی از پلتفرم‌های سیاسی برای تبلیغ خود و درخواست کمک مالی از این روش استفاده می‌کنند.

 

بازاریابی B2B

 

بازاریابی تجارت به تجارت ، در این بازاریابی سعی می‌کنند محصولات یا خدماتی را به دیگر شرکت‌ها عرضه کنند که آن شرکت جدید کالاهای خود را به شرکت یا مشتریان می‌فروشد این نوع بازاریابی تعامل بین دو شرکت است.

 

بازاریابی B2C

که مخفف بازاریابی تجارت به مشتری است ، در این بازاریابی مشتری مستقیم برای اهداف شخصی خود از آن شرکت خرید محصول را انجام می‌دهد ، این بازاریابی طی یک روند شخصی انجام می‌شود که فقط یک نفر تصمیم گیرنده آن است و به صورت آنی انجام می شود و وابسته به ارگانی نیست.

 

نیاز شرکت ها به دیجیتال مارکتینگ

 

استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ برای همه شرکت‌ها از واجبات است برای اینکه وظیفه او آگاهی از برند و افزایش فروش از طریق همه کانال‌های دیجیتالیست.بازاریابی دیجیتال ،امروزه بسیار گسترده انجام می‌شود که در شرکت‌های کوچک کارشناس دیجیتال مارکتینگ مسئول انجام همزمان تمام کارهاست اما در شرکت‌های بزرگ این مسئولیت‌ها تقسیم بندی شده و برای هر کدام از اهداف یک متخصص تعیین شده.

طبق مسیر شغلی که در سئو آمده مدیران سئو سر و کارشان با گوگل و رتبه‌بندی کسب و کار است. این فرد در تیم مسئول بهینه سازی وب سایت است و با روش‌های مختلف باید وب سایت را در نتایج اولیه گوگل بیاورد.
در بعضی مواقع این شخص با تولید کنندگان محتوا کار می‌کند تا مطمئن شود که محتوای حاصل در گوگل نتیجه مطلوبی بدهد.

مدیریت شبکه اجتماعی که آن شرکت در آن فعالیت دارد را به عهده دارد و همچنین کار پست و تدوین محتوایی که باید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد را نیز در دست دارد.

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی ، این شخص به بقیه افراد تیم کمک می‌کند تا رفتار مشتریان را درک کرده و با استفاده از ابزارهای مربوطه رشد کسب و کار و کمپین خود را بشناسند و بسنجند.
در این عرصه وجود یک شخص که تمام فعالیت‌های بازاریابی را دریابی کند نیاز است که در کنار بقیه افراد تیم به رشد آن کسب و کار کمک کند .

 

چه مهارت‌هایی در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

اگر یک بازاریاب در دیجیتال مارکتینگ بخواهد درحرفه‌اش موفق باشد باید بتواند با یک ارتباط قوی داستان یک محصول یا شرکت را به راحتی بیان کند و همچنین مهارت تجزیه و تحلیل داشته باشد تا بازاریابی آن شرکت یا محصول را به نحو احسنت پیش ببرد و داشتن مهارت رسانه های اجتماعی از ضروری‌ترین در عرصه دیجیتال مارکتینگ است.

 

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال مزایای قابل توجهی در کسب و کار دارد که توانسته فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کند و همچنین با به کارگیری مهارت‌های ساده می‌تواند راهی برای شروع کسب و کار خلاقانه باشد ضمن اینکه با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به تعدادی قابل ملاحظه‌ای از مشتریان محصولات یا خدماتشان را تبلیغ کنند.

 

معایب دیجیتال مارکتینگ

 

چون دیجیتال مارکتینگ وابسته به اینترنت است زمانی که اینترنت قطع شود شما هیچ کاری را نمیتوانید به صورت انلاین انجام دهیدو نیز مشکلاتی از قبیل پهنای باند کم خرابی وب سایت و سرعت پایین در بارگذاری دردسر ساز است و کاربر پسند نسیت.

اموری مثل بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی و تولید محتوا زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین باید بین نتایج و سرمایه‌گذاری خود ارتباط منطقی برقرار سازید در حالی که شما می‌توانید به بازارهای جهانی هم وارد شوید، رقابت جهانی همیشه در کنار شما خواهد بود ، رویارویی با رقبا و جذب توجه در بین مشتریان از چالش‌های دیگر است.
ملاحظات قانونی در مورد جمع‌آوری و استفاده از داده‌های کاربران وجود دارد شما باید به خوبی قوانین را دنبال کنید تا مشکل خاصی برای برند شما ایجاد نشود و سواستفاده ای از برند شما نشود.

 

مزایای دیجیتال مارکتینگ

 

امروزه مردم علاقه زیادی به سفارشی کردند دارند که بتوانند علایق و اولویت‌های خود را در چیزی که می‌خواهند بگنجانند، می‌توان گفت شخصی سازی از مزیت‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ است.

یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ هزینه کم است منظور از هزینه کم و پایین این است که در بازاریابی دیجیتال شما نیازی به اینکه روی بیلبوردها تراکت ها و یا اینکه روی تبلیغات رادیو و تلویزیون هزینه کنید ندارید بلکه شما به صورت آنلاین و بدون پرداخت هزینه می‌توانید محصولات و خدمات خود را به اشتراک بگذارید.

همچنین میتوان اضافه کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا خود را به مخاطبان بزرگ و متنوعی معرفی کنند که از طریق بازاریابی سنتی مانند تبلیغات تلفنی و ایمیلی امکان این چنین دسترسی به آنها وجود ندارد.بازاریابی در اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هزینه کمی دارد و آن را برای تقریباً هر اندازه کسب‌وکار در دسترس قرار می‌دهد
دارای بازاریابی شخصی و مستقیم است که جمعیت‌شناسی و بازارهای خاصی را هدف قرار می‌دهد
شرکت‌ها می‌توانند مستقیماً با مشتریان درگیر شوند و به آنها اجازه می‌دهند تا بازخورد دریافت کنند و تقریباً بلافاصله مسائل را حل کنند.

محیطی ایده آل برای یک شرکت برای انجام تحقیقات بازار است که به عنوان وسیله ای برای کسب اطلاعات در مورد رقبا و افزایش مزیت رقابتی استفاده شود ،از پلتفرم های اجتماعی می توان برای تبلیغ رویدادها، معاملات و اخبار برند استفاده کرد، از پلتفرم های اجتماعی نیز می توان برای ارائه مشوق هایی در قالب امتیاز وفاداری و تخفیف استفاده کرد برای جذب مشتری به شرکت ها اجازه می دهد تا یک پلت فرم آنلاین برای تبلیغ و فروش محصول خود بسازند.
می تواند برای به دست آوردن مشتریان بالقوه مفید باشد و به آنها امکان می دهد تا با تجارت درگیر شوند
جامعه ای را ایجاد می کند که دسترسی یک کسب و کار را در بازار هدف انتخابی آنها افزایش می دهد.

 

تفاوت بازاریابی سنتی با دیجیتال

در بازاریابی سنتی شما باید یک مکان یا فروشگاه داشته باشید تا مشتری به صورت فیزیکی به شما مراجعه کند و البته شما به یک فروشنده حرفه‌ای که مشتری را قانع کند نیز نیاز دارید و برای تبلیغات خود نیز باید از روش‌هایی مثل بیلبوردها، تراکت‌ها و تبلیغات رادیو تلویزیونی استفاده کنید اما در بازاریابی دیجیتال مقر اصلی شما سایت شماست و دیگر نیازی به وجود یک مکان فیزیکی ندارید در ضمن شما برای جذب مشتری باید از عکس و متن و غیره در وب سایت خود استفاده کنید و برای تبلیغات نیز از تکنیک‌هایی مثل بازاریابی ایمیلی یا پیامکی و غیره می‌توانید استفاده کنید.

 

اهداف و تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ

یکی از اهداف اصلی استفاده از رسانه های اجتماعی در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ ابزار ارتباطی است که شرکت ها را در دسترس علاقه مندان به محصولشان قرار می دهد و آنها را برای کسانی که هیچ شناختی از محصولاتشان ندارند، قابل مشاهده می کند.

این شرکت‌ها از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد سر و صدا و یادگیری از مشتریان و هدف قرار دادن آنها استفاده می‌کنند. این تنها شکلی از بازاریابی است که می تواند مشتریان را در هر مرحله از سفر تصمیم گیری مصرف کننده تحت تاثیر قرار دهد.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی مزایای دیگری نیز دارد. از 10 عامل اصلی که با جستجوی ارگانیک قوی گوگل مرتبط است، هفت عامل وابسته به رسانه های اجتماعی هستند. این بدان معنی است که اگر برندها در رسانه های اجتماعی کمتر یا غیر فعال باشند، تمایل دارند کمتر در جستجوهای گوگل نشان داده شوند.در حالی که پلتفرم‌هایی مانند توییتر ، فیس‌بوک و گوگل پلاس تعداد کاربران ماهانه بیشتری دارند، پلتفرم‌های موبایل مبتنی بر اشتراک‌گذاری رسانه‌های بصری، نرخ تعامل بالاتری را در مقایسه با یکدیگر به دست می‌آورند و سریع‌ترین رشد را به ثبت رسانده‌اند و روش‌های آن را تغییر داده‌اند. مصرف کنندگان با محتوای برند درگیر می شوند.

اینستاگرام دارای میانگین تعامل 130 میلیون کاربر در ماه است، در مقابل توییتر که دارای 210 میلیون کاربر ماهانه است. برخلاف رسانه‌های سنتی که اغلب برای بسیاری از شرکت‌ها هزینه بالایی دارند، استراتژی رسانه‌های اجتماعی به بودجه‌بندی نجومی نیاز ندارد بلکه با داشتن دانش کافی و چند کلیک میتوان سروصدا به پا کرد.
برای این منظور، شرکت ها از پلتفرم هایی مانند فیس بوک، توییتر، یوتیوب ، تیک تاک و اینستاگرام برای دستیابی به مخاطبان بسیار گسترده تر از استفاده از تبلیغات سنتی چاپی/تلویزیونی/رادیویی به تنهایی با کسری از هزینه استفاده می کنند، مانند اکثر سایت های شبکه های اجتماعی. می تواند با هزینه کم یا بدون هزینه استفاده شود (با این حال، برخی از وب سایت ها برای خدمات برتر از شرکت ها هزینه دریافت می کنند). این روش رویکرد شرکت‌ها برای تعامل با مشتریان را تغییر داده است، زیرا درصد قابل توجهی از تعاملات مصرف‌کننده در حال حاضر بر روی پلتفرم‌های آنلاین با دید بسیار بالاتر انجام می‌شود. مشتریان اکنون می توانند نظرات محصولات و خدمات را پست کنند، خدمات مشتری را رتبه بندی کنند و از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی مستقیماً سؤالات یا نگرانی های خود را از شرکت ها بپرسند. با توجه به اندازه گیری موفقیت ، بیش از 80 درصد از مصرف کنندگان از وب برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات استفاده می کنند. بنابراین بازاریابی رسانه های اجتماعی نیز توسط مشاغل به منظور ایجاد روابط اعتماد با مصرف کنندگان استفاده می شود.

برای این هدف، شرکت‌ها همچنین ممکن است پرسنلی را برای رسیدگی به این تعاملات رسانه‌های اجتماعی استخدام کنند که معمولاً تحت عنوان مدیران جامعه آنلاین گزارش می‌دهند . مدیریت این تعاملات به شیوه ای رضایت بخش می تواند منجر به افزایش اعتماد مصرف کننده شود. هم برای این هدف و هم برای تثبیت درک عمومی از یک شرکت، 3 گام به منظور رسیدگی به نگرانی های مصرف کننده، شناسایی میزان گپ و گفت اجتماعی، مشارکت تأثیرگذاران برای کمک و ایجاد یک پاسخ متناسب برداشته شده است.
درضمن محتوای رسانه هایی اجتماعی توسط یک الگوریتم مشخص هدایت میشود که باید همگام با ان پیش بروید که بتوان با کاربران بیشتری تعامل داشت.

 

چهارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ

 

در حوزه دیجیتال مارکتینگ چهارچوب خاصی وجود دارد که به RACE معروف میباشد که عبارتند از (Reach, Act, Convert, engage )

Reach
هدف این بخش جذب مشتری و آشنایی آنان با خدمات و محصولات آن آن شرکت است در این بخش هم از بازاریابی آفلاین و هم آنلاین می‌توان استفاده کرد.

Act

هدف آن است که مشتری اولین خرید خود را انجام بدهد می‌توان گفت آن کاربر فعالیتش فعالسازی می‌شود در این بخش می‌توان از انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد.

Convert
هدف اینه که مشتری خریدهاش به طور مکرر باشه یا به قولی مشتری ثابت آن شرکت شود.

Engage
اهدف این است که مشتری به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل شود و اگر احیاناً خرید او کم شد از شخصی‌سازی‌های اتوماتیک و تاکتیک‌های مرسوم استفاده کنید که به روال قبلی خود برگردد.

 

حرف آخر در مقاله دیجیتال مارکتینگ

 

مباحث دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است در این مقاله جزئی از آنها را برای شما شرح دادیم که با اصول و برخی از شاخه‌های آن آشنا شوید امیدوارم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی را در یافت کرده باشید.

 

 

دسته بندی مارکتینگ
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت